Депутати: що зроблено. Програмотворення як приклад політичного пристосування Частина 2

Про те як особливо не наобіцявши можна скласти про себе доволі пристойне враження.
Тепер щодо самого оцінювання. Ми вирішили запровадити систему балів. За кожну виконану обіцянку ми нараховувати політичній партії бал, за невиконання зрозуміло бал не нарощувався, і також один бал знімався в разі голосування з певного питання яке протирічить програмним принципам.  При цьому ми підходили до кожної партії вибірково, враховуючи її місце в системі відповідної ради. Якщо фракція партії через політичні переконання знаходилась в опозиції до місцевої влади, то ми зараховували їй саму спробу, вирішити проблему, наприклад опозиційна фракція поставила на розгляд сесії певне питання , але рада не підтримала його.

В процесі моніторингу ми зрозуміли, дати оцінку більшості програм доволі складно.Особливо це стосувалось районів та області. Виявилось, що їхні обіцянки дуже схожі. Більшість з них, особливо тих що стосувались вирішення соціально-економічних проблем повторюються практично у всіх програмах, незалежно від ідеологічних уподобань.

Як на обласному так і на районному рівні, в різних формулюваннях іде мова про:
- забезпечення якісного водо- і енерго постачання населених пунктів,
- реконструкцію застарілих водомереж і канклізації
- забезпечення безперебійної роботи ФАПів, закладів овіти та культури,недопущення їх закриття;
- проведення меліоративних робіт;
- запровадження пільгового житлового будівництва для молоді та сільських спеціалістів;
- безкоштовне харчування дітей в школах та забезпечення шкіл комп’ютерними класами; перевезення дітей до шкіл автобусами;
- забезпечити безперебійний транспортний зв'язок між селами, пільги для інвалідів.
- добудувати лікарняні заклади, в тому числі й обласний онкодиспанер;
Сформульовані ці обіцянки в кожній програмі по своєму, але зміст залишається тим же. Ми з’ясували, що така схожість складових програм пов’язана в першу чергу не з однаковим розумінням місцевих проблем, а скоріше із особливостями роботи обласної та районних рад. Вони не мають власних виконавчих органів, а реальна діяльність зводиться до затвердження програм які готують відповідні державні адміністрації. Ці програми передбачають певне фінансування, тому депутати заздалегідь знають, що можна обіцяти виборцям, і будують за цільовими власні передвиборчі програми. Виходить так, програми працюють, партія заносить до свого активу виконання обіцянок.
Але може бути і по іншому. Цільові програми фінансуються з різних бюджетів. В Києві Кабмін розробляє загальнодержавну програму, обласна державна адміністрація на її основі готує обласну, а районна районну, відповідно на кожному рівні передбачається і певна частка фінансування. Зрозуміло що левова частина іде з державного бюджету і його припинення, призведе до «замороження» програми. Дуже часто так і відбувається, в перший рік-два каденції депутатів програма працювала, а на третій фінансування припинилось. В останні роки, через кризу скоротилось фінансування більшості програм, і тому більшість з них майже не вкошується.. Так практично згорнути програми молодіжного будівництва та будівництва житла для спеціалістів. Програма «Питна вода» яка передбачає заміну мереж водопостачання, виконується лише частково, латаються аварійні ділянки та замінюються насоси. Програма відновлення очисних споруд практично не працює, також не здійснюється меліорація. Найбільш ефективно працювала в останні роки програма газифікації області через особливий інтерес населення та можливість виступати в ролі інвестора програми.
Але як би там не було політичні партії в обласній та районних радах побудували свої передвиборчі програми саме на основі прогнозних показників цільових програм, і нам потрібно вирішити, як оцінити виконання подібних програм?
Таким чином робимо висновок: дати оцінку виконання передвиборчих обіцянок партій які потрапили до Херсонської обласної та районних рад доволі складно. Майже всі обіцянки виконання яких можна виміряти запозичені з місцевих цільових програм. Вплив на їх виконання партії мають доволі відносний, голосуючи за них на сесіях. Як правило всі партії  підтримують запропоновані програми, ну хто ж буде голосувати проти виділення коштів на газифікацію або водовідведення сіл області? Тому, на наше переконання ми не можемо вважати виконаними ті обіцянки щодо яких партії мають опосередковане відношення. Власних ініціатив, намагань вийти за межі нетрадиційних форм роботи більшість партійних фракцій не робила. А ті що були зроблені практично не були виконані. Наприклад Блок Литвина обіцяв :забезпечувати бюджетні видатки на охорону здоров’я не менше 5% від загального їх обсягу. Соціалісти обіцяли компенсувати аграріям вартість електроенергії витраченої на зрошення. А ПСПУ навіть обіцяла побудувати сміттєпереробний завод. Але нічого з цього зроблено не було.
Виходячи з цього ми вирішили, не зараховувати жодного балу фракціям партій представлених в обласній раді. 
На нашу думку подібна ситуація буде тривати і далі. Кандидати в депутати районної та обласної ради будуть пропонувати обіцянки, які не зможуть вирішити доти, доки не буде проведена корінна реформа місцевого самоврядування. Ради повинні перестати бути статистами, їм потрібно надати можливість формувати власні виконавчі органи і надати певні повноваження. Що стосується  районного рівня, то тут є приємні виключення. Так Скадовська районна організація Нашої України обіцяла сприяти притоку відпочива¬ючих до Скадовська, Лазурного, Красного шляхом рекламування оздоровчої та курортної зони. Не вимагаючи на це бюджетних коштів, наше українці зробили певний обсяг роботи. Були зроблені інформаційні сайти Складовська та Лазурного з рекламою курортів, та видано кілька рекламних посібників силами партійців. Крім того НСНУ частково реалізував разом з БЮТ іншу ініціативу: надання місту Скадовську статусу дитячого курорту дер¬жавного значення. Районна рада прийняла відповідне рішення, обласна підтримала, тепер черга за кабінетом міністрів. Але як бачимо, приклади виконання власних обіцянок є поодинокими, і мають характер виключення.


Дослідженя проведення в рамках проекту Херсонської обласної організації Комітету виборців України України  «Депутати обіцяють, а громадськість контролює» за підтримки Національного фонду підтримки демократії NED

Дивися також:

Олександр Мошнягул. Чого варті депутатські обіцянки? Аналіз виконання партійних програм. Частина 1.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Берислав: зустріч з владою. «Громадське коло навколо Бериславської громади: стань архітектором відновлення».

В Бериславі обговорили екологічну ситуацію після Каховської катастрофи