За що ми платимо квартплату, і що треба зробити, аби не платити дарма

Громадські організації «За майбутнє Херсона», ХОО Комітету виборців України, Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень  провели експертне опитування щодо якості та повноти надання комунальних послуг та створення механізму контролю з боку громадськості  у цій сфері. Це було необхідно для більш повного розуміння проблем, які виникають навколо надання комунальними підприємствами послуг з утримання будинків та при будинкових територій. Робота проведена в рамках проекту «Громадський контроль за наданням комунальних послуг – запорука їх якості».


Відповісти на питання спеціально розробленої анкети було запропоновано особам, які добре орієнтуються в комунальних проблемах і мають свою точку зору щодо їх вирішення. Це представники будинкових комітетів, старші під’їздів, громадські експерти, робітники ЖЕКів. Всього було опитано в усіх мікрорайонах міста 100 експертів. Вони представляли будинки різних типів забудови та висотності, найстарший з них побудований в 1901 році. Майже всі будинки належать до комунальної власності, деякі знаходяться на відомчому балансі.
Всім опитаним було запропоновано:
- визначити загальний стан їхнього будинку;
- визначити за оцінювальною шкалою якість та своєчасність надання житлових послуг;
- визначити, які з послуг можна контролювати взагалі;
- які з цих послуг можна контролювати щодо якості їх надання, а які - по факту надання;
- обрати з переліку проблеми, які заважають якісному та своєчасному наданню послуг;
- обрати кроки, які на їх думку можуть покращити якість та своєчасність наданих послуг.
Результати опитування не стали для нас сенсаційними, і багато в чому підтвердили існуючі уявлення про стан із наданням житлових послуг. Але деякі моменти були доволі цікавими.
Оцінка стану будинківМайже половина опитаних (48%) оцінюють стан їх будинків як незадовільний або навіть аварійний, 34% відсотки оцінюють як задовільний, і лише 17% як добрий. Таким чином половина жителів міста, незалежно від їх матеріального стану та соціального статусу практично щоденно відчувають незручності  пов’язані з незадовільним станом їхніх будинків.
Щодо конкретних послуг визначених рішенням Херсонського міськвиконкому
Найменше претензій у городян до прибирання при будинкової території, вивезення сміття та освітлення ліфтів. 41% вважає, що при будинкова територія прибирається регулярно і якісно, і лише 9% відсотків вважають, що вона не прибирається взагалі. Приблизно такі ж показники по вивозу сміття: 44% вважають, що сміття вивозиться регулярно і якісно, 36% вважають, що регулярно, але не зовсім якісно, і лише 8%, що воно взагалі не вивозиться. Але цікаво, що і ці послуги, які ми звикли вважати єдиними, які отримуємо від ЖЕКів, на думку більшості експертів надаються неякісно. 34% вважають, що в їх будинках немає проблем із постачанням електроенергії для ліфтів, в той час, як 14% навпаки вважають, що їх ліфти не освітлюються.
По інших послугах позитивних відповідей значно менше. 17% вважають, що ЖЕКи якісно і своєчасно обслуговують сміттєприймальні камери та належно експлуатують ліфти. 14% цілком задоволені тим, як постачаються електроенергія до підкачок. Якість та своєчасність надання інших послуг оцінюється на рівні 10% і менше.
Цікава група послуг, які на думку опитаних надаються більш менш регулярно, але абсолютно не якісно. Майже третина відносить до них: обслуговування мереж холодного водопостачання (27%), аварійне обслуговування (26%), обслуговування мереж опалення (31%), обслуговування підкачок (27%), постачання електроенергії до ліфтів (26%).
На думку жителів будинків ці послуги або лише імітуються, наприклад – лазять сантехники в підвал, щось там дивляться, а від цього толку ніякого. Або ці послуги надаються лише після того, як будуть проплачені з кишені споживачів, наприклад виклик аварійної машини, або заміна труб.
Але більшість відповідей щодо надання послуг носять відверто негативний характер. Близько 100% відсотків респондентів вважають, що не отримують послуг з обслуговування мереж гарячого водопостачання. Також майже стовідсотково (92%)  вважають, що ЖЕК взагалі не займається утриманням покрівлі та міжпанельних стиків, що ця послуга взагалі не надається, і лише трохи більше 7% її колись ремонтували, причому якісно.
70% відсотків взагалі не пам’ятають, коли прибиральниці ЖЕКів прибирали в їхніх під’їздах, коли проводилась дератація і дезінсекція. У 64% будинків ніколи не фарбувались мережі газопостачання. Майже 60% вважають, що ЖЕКи не обслуговують димовентиляційні канали, та не забезпечують аварійну службу, яку визивають за власні кошти, не обслуговуються сміттєприймальні камери.
Така приблизна ситуація з наданням послуг. Лише незначна частина їх надається більш менш регулярно і якісно. Але за всі - комунальники вимагають своєчасної сплати.
Чи може громадськість контролювати роботу ЖЕКів?
Наступне питання анкети стосувалось того, надання яких послуг можуть контролювати споживачі. Найвищий оптимізм щодо прибирання під’їздів, прибудинкової території та вивезення сміття. Близько 80% опитаних вважають, що їх можна контролювати і щодо своєчасності надання і щодо якості.
Близько 50 – 55% опитаних впевнені, що можна контролювати надання ЖЕКами послуг пофарбування зовнішніх мереж газопостачання, постачання електроенергії, утримання покрівлі і міжблокових стиків, аварійне обслуговування. Причому також і щодо якості і щодо своєчасності їх надання. Найменше оптимізму щодо контролю за проведенням дератації та дезінсекції (36%), обслуговування димовентиляційних каналів (31%) та підкачок (29%). Але немає жодної послуги, яку б на думку хоча б частини експертів не можна було б контролювати.
Що заважає ЖЕКам працювати добре?
Тепер перейдемо до того, що на думку опитаних, заважає своєчасному наданню якісних послуг. Було запропоновано 8 варіантів відповідей плюс можливість запропонувати свій варіант. Найбільш популярною стала відповідь – «відсутність відповідальності комунальних підприємств за ненадані, або неякісно надані послуг», її підтримало близько 70% опитаних. 61% вважає, що всьому виною «відсутність реальних механізмів контролю за наданням послуг з боку споживачів». Трохи менше – 59%, вважають що перешкодою на шляху до якісних послуг стоїть «незадовільна робота комунальних підприємств», а 53% що за роботою ЖЕКів недостатній контроль з боку міської влади. Лише 17% вважають, що наданню послуг перешкоджає «несвоєчасна та неповна сплата тарифу за послуги частиною споживачів». Жоден з опитаних не вважає, що покращити справу могло б підвищення тарифу.
І який вихід із ситуації?
І на закінчення, які заходи могли б допомогти покращити надання послуг. Тут також було запропоновано 8 варіантів відповідей і можливість дати свою. 78% опитаних вважають, що вирішити проблему надання послуг можна «запровадивши механізми контролю за наданням послуг з боку споживачів, які б передбачали обов’язкове підписання актів виконаних робіт споживачів». Те, що ця пропозиція виявилась найпопулярнішою у експертів, дуже важливо для учасників проекту «Громадський контроль за наданням комунальних послуг – запорука їх якості», головним завданням якого саме і є розробка механізмів громадського контролю за наданням послуг. Це значить, що мета проекту обрана вірно. Трохи менше, близько 72% відсотків вважають, що проблему вирішить «підвищення відповідальності (в тому числі і карної) для керівників комунальних підприємств за несвоєчасно та неякісно надані послуги». І лише на третьому місці (69%) пропозиція «створювати товариства співвласників, і самим знаходити виконавця послуг». Як бачимо, більшість експертів вважає, що можна навести лад в наданні послуг комунальними підприємствами, і не вважають створення об’єднання співвласників панацеєю від усіх проблем. Цікаво, що чимало респондентів розцінюють як  ефективні заходи політичного характеру, майже 35% обрало відповідь «провести масові акції за участю засобів масової інформації для привернення уваги до проблем надання послуг». Майже чверть (24%) налаштовані ще більш радикально: переобрати всю міську владу - і мера, і депутатів. Як бачимо, недалекоглядна політика міського голови та депутатів в питаннях надання послуг, загрожує їм політичним фіаско на майбутніх виборах. І як не дивно 21% вважає, що покращити надання послуг не можна без того, щоб самостійно збирати кошти та доплачувати неофіційно за надання послуг.
Такими виявились результати експертного опитування. Результати відверто не здивували, але допомогли чітко визначити напрями реформування системи надання послуг з утримання будинків та при будинкової території.
Проект здійснюється за підтримки Міжнародного Фонду Відродження

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Берислав: зустріч з владою. «Громадське коло навколо Бериславської громади: стань архітектором відновлення».

В Бериславі обговорили екологічну ситуацію після Каховської катастрофи